Copywriting

Copywriting: Alles wat je moet weten

Copywriting voor SEO is iets wat we veel voorbij zien komen in de online marketing wereld. Toch is het iets dat veel fout wordt gedaan en waar regelmatig verwarring over ontstaat. De meningen van SEO specialisten verschillen hier namelijk behoorlijk over.

Waar het jaren geleden vooral belangrijk was om je zoekwoorden zoveel mogelijk in de content proppen, is dit tegenwoordig niet meer nodig. Sterker nog, in veel gevallen kan het zelfs negatieve gevolgen hebben om je keyword te vaak te gebruiken.

Een goede copywriter schrijft teksten die zowel voor Google als voor de gebruiker geoptimaliseerd zijn. Google moet natuurlijk kunnen zien waar je tekst over gaat, maar daarnaast is het net zo belangrijk dat de tekst duidelijk is en vol staat met goede informatie voor je bezoeker. Wanneer je de teksten alleen schrijft voor Google, zullen je bezoekers een stuk sneller afhaken en dat wil je voorkomen!

Copywriting waarbij de tekst duidelijk is geoptimaliseerd voor zoekmachines:

 

Wanneer je content puur is geoptimaliseerd voor zoekmachines zullen je bezoekers dit snel merken. Natuurlijk is het wel belangrijk om rekening te houden met je keywords, anders zit je met het volgende probleem…

Als je teksten puur zijn geschreven voor je bezoeker en lekker weglezen, is de kans aanwezig dat Google je niet kan vinden. Daarom is het noodzakelijk om een goede balans te vinden.

Copywriting draagt bij aan je vindbaarheid 

Wanneer het gaat over copywriting denken de meeste mensen aan saaie en vooral lange teksten, vol met opvullende lappen tekst. Een goed voorbeeld daarvan is de krant. Maar wanneer je teksten schrijft voor SEO, ben je met iets heel anders bezig. Probeer dus ook niet te lijken op een ouderwetse en saaie journalist van de plaatselijke krant!

Nu denk je misschien: maar waarom moet ik zoveel rekening houden met mijn bezoekers als we het hebben over SEO?

De belangrijkste reden hiervoor, is dat je bezoekers een direct effect hebben op je posities in Google. Wanneer je bezoekers van je content houden, zullen zoekmachines hetzelfde doen. Goede content zorgt namelijk voor:

✔ Een lagere bounce rate

✔ Een langere sessie duur 

✔ Meer kwalitatieve backlinks

✔ Meer conversies

✔ Een hogere click throug rate

Al deze punten zorgen ervoor dat je zult gaan stijgen binnen de resultaten van Google en dus meer bezoekers op je website krijgt. 

Copywriting draagt bij aan je vindbaarheid 

Wanneer het gaat over copywriting denken de meeste mensen aan saaie en vooral lange teksten, vol met opvullende lappen tekst. Een goed voorbeeld daarvan is de krant. Maar wanneer je teksten schrijft voor SEO, ben je met iets heel anders bezig. Probeer dus ook niet te lijken op een ouderwetse en saaie journalist van de plaatselijke krant!