Nieuwe klanten werven B2B

Effectieve strategieën om meer klanten te werven in de zakelijke markt.

Google Analytics
Ahrefs
MOZ
SE Ranking
Ads Google SEA

Nieuwe klanten werven… voor veel ondernemers is het behoorlijk lastig. Want hoe bereik je nu nieuwe potentiële klanten. En hoe haal je hen over om met jou in zee te gaan? Vooral in de B2B markt kan nieuwe klanten werven erg lastig zijn. Ga je aan de slag met telefonische acquisitie of ga je je juist richten op online adverteren. Wij geven je een aantal waardevolle tips die je gaan helpen om nieuwe klanten te werven.

 

Kies een strategie die past bij jou en je bedrijf

Een goede strategie bedenken kan behoorlijk lastig zijn. Vooral als je weinig, of zelfs geen ervaring hebt met marketing, is het moeilijk om het juiste kanaal te kiezen. Het is dan ook van groot belang dat je een strategie en marketing kanalen kiest, die goed bij je passen. Veel MKB bedrijven denken misschien al snel aan cold calling, in eerste instantie kan dit een goed idee zijn, maar het moet natuurlijk wel bij je passen. Daarnaast is de kans groot dat de meeste klanten niet zitten te wachten op een onverwachts belletje.

Het eerste contact moment is misschien wel het belangrijkste, je wilt direct een goede indruk achter laten. Bedenk je dus goed waar jouw klanten zich bevinden en hoe deze benaderd worden. Een goed onderzoek en juiste strategie zal het een stuk makkelijker maken om in contact te komen met bedrijven.

 

Bepaal je doelgroep en houd je hier aan vast

Je doelgroep bepalen, sommige mensen weten exact wie hun doelgroep is terwijl andere ondernemers geen flauw idee hebben. Wanneer je actief met klantenwerving aan de gang gaat, zul je dit helder moeten hebben. Wanneer je producten of diensten aan andere bedrijven gaat aanbieden, moet dit goed op elkaar aansluiten. Het analyseren van potentiële klanten en onderzoek doen naar hun gedrag is een vast onderdeel als je een grotere groep mensen wilt bereiken.

 

De juiste online marketing strategie

Het werven van nieuwe klanten kan hard gaan, mits je de juiste online marketing strategie toepast. Het schrijven van blogs, search engine advertising, SEO of social media adverteren, er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om met je prospects in contact te komen en nieuwe leads te werven. Online adverteren is een goede manier om direct de juiste klanten aan te trekken door het gericht mensen te targetten. Daarnaast is dit voor ieder bedrijf interessant. Of je doelgroep zich nu op LinkedIn bevindt, of juist op Facebook of Instagram, het is mogelijk om ontzettend veel mensen te bereiken.

nieuwe klanten werven B2B

Werk aan je naamsbekendheid via internet

Naast adverteren is het ook verstandig om aan een duurzame manier van marketing te werken. Door actief te gaan bloggen en aan je website te werken, kun je steeds meer bezoekers naar je website genereren. Je kunt bezoekers informeren over een bepaald onderwerp. Dit zorg ervoor dat het eerste contactmoment direct goed is. Daarnaast kun je mensen via je website verwijzen naar bepaalde producten of diensten, of zelfs een gratis product aanbieden. Dit zorgt voor meer loyale klanten en natuurlijk mond tot mondreclame.

Het voordeel van een blog bijhouden is ook nog eens dat jij al veel weet te vertellen over en bepaald onderwerp, het gaat dus erg snel! Uiteraard kan het even duren voordat je online succes behaald, maar door regelmatig updates te plaatsen en interessante artikelen te plaatsen, zal het aantal bezoekers exponentieel toenemen.

 

Kom in contact door te netwerken

Persoonlijk contact vinden veel mensen erg fijn, het kan dan ook veel klanten opleveren. Eigenlijk is het een soort koude acquisitie maar dan op een luchtige manier. Wanneer je af en toe naar een netwerk evenement gaat, kun je van alles vertellen over je product of dienst, zonder dat dit pusherig overkomt. Zorg ervoor dat je je bevindt onder de juiste doelgroep en actie onderneemt. Wees niet bang om op mensen af te stappen, je concurrenten doen dit immers ook!

 

Het opbouwen van een e-maillijst

Wanneer je nieuwe klanten aantrekt, wil je ervoor zorgen dat je in contact blijft met diegene. Of je nu contactgegevens hebt uitgewisseld, een aanvraag hebt via je website of een download van je e-book, het is noodzakelijk om het contact te onderhouden. Na de eerste keer benaderen, kost het vaak nog een aantal contact momenten voordat iemand een beslissing maakt. Af en toe een nieuwsbrief versturen of een andere e-mail, kan hierbij helpen. Een e-maillijst opbouwen kun je doen door gerichte advertenties. Hiermee zorg je voor vertrouwen en is de stap om actie te ondernemen een stuk lager bij je potentiële klant.

b2b klanten werven

Telefonische acquisitie, het is de moeite waard om te proberen.

De een is er ontzettend goed in en de ander vindt het verschrikkelijk. Of je het nu leuk vindt of niet, door de telefoon te pakken en een nieuwe klant te bellen, zul je hoe dan ook veel leren. Wanneer je dit doorzet, zul je hoe dan ook bij mensen aan tafel komen. Lukt dit niet? Dan is het altijd nog erg leerzaam. Sales is immers een belangrijke skill als ondernemer. Het is dan ook zeker de moeite waard om het een kans te geven. Aan het begin lijkt het eng, maar je zult er snel aan wennen.

 

Nieuwe klanten werven als vaste routine

Je zult de kracht van online nieuwe klanten werven en in contact komen met je prospects pas merken als je dit consistent doet. Een keer koud bellen of een blog schrijven zal weinig opleveren. Maar continue nieuwe dingen proberen en dit volhouden zal ervoor zorgen dat je regelmatig een nieuwe lead binnen krijgt.

 

Mond tot mondreclame is ontzettend belangrijk

Daarnaast zul je ook steeds meer aanbevelingen krijgen van huidige klanten. Mond tot mondreclame zal veel nieuwe klanten opleveren. Bij concurrenten hoor je immers ook vaak dat zij door hun naamsbekendheid veel nieuwe klanten werven. Een advertentie, e-mail marketing, of andere manier reclame, het houd nooit direct op. Wanneer je zorgt dat je na het werven van nieuwe klanten, zorgt dat zij in goede handen zijn, of met andere woorden, een geweldige service levert, zullen zij dit delen. Tevreden klanten, helpen je met nieuwe klanten werven!

 

Potentiële klanten over de streep trekken

Potentiële klanten werven kan natuurlijk best lastig zijn. Zij zijn in veel gevallen niet zomaar overtuigd. Een crossmediale marketing strategie kan dan ook uitkomst bieden. Door via meerdere kanalen actief te zijn, kunnen je nieuwe klanten via internet niet meer om je heen. Een advertentie, de lokale krant of een andere manier van reclame, het is belangrijk dat je meerder contact momenten hebt met je klant!

Vraag eens na bij je huidige klanten hoe zij met je in contact zijn gekomen. Bestaande klanten kunnen je vaak ontzettend veel waardevolle informatie geven. Door goed na te denken over verschillende kanalen en dit te analyseren, kun je je concurrenten voorblijven.

Terugbelverzoek

Wij nemen binnen 24 uur contact met je op.

Ook aan de slag met nieuwe klanten werven B2B

Vul het contact formulier in en vertel ons meer over je bedrijf. Wij zullen binnen 24 uur contact met je opnemen.

Contact opnemen?

Wij nemen binnen 24 uur contact met u op.